“Vuoden päästä toivot, että olisit aloittanut tänään.”

Mieti, mitä teit vuosi sitten tänä samana päivänä. Mieti sitten, kuinka nopeasti aika on kulunut tuosta päivästä tähän päivään. Mieti vielä sitä, minkälainen olosi olisi nyt, mikäli olisit käynyt tuon vuoden ajan vaikkapa kuntosalilla säännöllisesti, niin kuin olit alunperin ajatellutkin. Jostain syystä innostuksesi kuitenkin pääsi lopahtamaan, ja mietit nyt harmistuneena sitä, mitä olisit voinut saavuttaa, mikäli olisit jatkanut liikkumista. Entäpä jos aloittaisit tänään uudestaan, ja ottaisit takaisin tuon liikunnan suhteen menetetyn vuoden? Voit suunnata katseesi menneisyyden sijasta tulevaisuuteen, tasan vuoden päähän, ja tehdä pientä mielikuvaharjoittelua. Tämä on yksi tehokkaimpia keinoja, kun puhutaan motivaation säilyttämisestä.

Mielikuvaharjoittelu toimii isona osana fyysistä elämäntapamuutosta, sillä ihmisen henkiset voimavarat sanelevat sen, mitä fyysinen keho jaksaa ja haluaa tehdä. Voit pitää mielikuvat vain oman mielesi sopukoissa, mutta myös vahvistaa niitä konkreettisilla kuvilla tai vaikkapa kirjoittamalla asioita ylös. Minkälainen haluat olla vuoden päästä? Minkälaisia vaatteita käytät, kun olet hoikistunut tai kiinteytynyt? Kuinka pitkän matkan jaksat juosta yhtäjaksoisesti? Minkälaisilla painoilla treenaat vuoden päästä tähän päivään verrattuna? Millä tavalla lihaksesi ovat kehittyneet? Sulje silmäsi ja todella elä tuossa hetkessä. Kaiva nuo mielikuvat esiin aina, kun motivaatio tuntuu hupenevan.