Tasapainon saavuttaminen

Usein kuntosali- ja liikuntaharrastukset lopahtavat jo alkutekijöihinsä siksi, ettei tuloksia synny tarpeeksi nopeaan tahtiin. Kun olet käynyt kolmen viikon ajan esimerkiksi kuntosalilla, eikä mitään tapahdu, katoaa valo tunnelin päästä nopeasti. Tällöin on helppoa jäädä kotiin ja lykätä elämänmuutosta sitten kun -ajankohtaan, jota ei välttämättä edes koskaan tule.

Kuntosaliharjoittelun tai muun lajin lisäksi tulisi muistaa, että elämäntapamuutokseen ei yleensä riitä pelkkä liikunnan lisääminen. Energiatasosi nousevat silmissä heti, kun otat raikkaamman ruokavalion mukaan tukemaan liikuntaharrastustasi. Useimmat jättävät pois kaikki epäterveellisinä pitämänsä ruoat, mutta ihmiskeho viestii kyllä nopeasti, mikäli se tarvitsee jotain lisää. Esimerkiksi rasvan saanti on elintärkeä osa rasvan polttamista, sillä ilman rasvaa keho oppii pian polttamaan lihasmassaa. Kannattaa siis ottaa selvää myös oikeanlaisista ruoka-aineista ja niiden oikeista määristä, sillä ilman polttoainetta liikkuminen muuttuu pakkopullaksi ja epämiellyttäväksi.

Yksi elintärkeä tekijä jaksamisen suhteen on riittävä uni. Tämän tietää varmasti jokainen, mutta moni kuvittelee jaksavansa vain muutaman tunnin levolla. Nykymaailma on kiireinen paikka, ja ihminen uupuu epäterveellisen nopeasti ilman riittävää unensaantia. Tarpeeksi pitkään jatkunut univaje vaikeuttaa esimerkiksi painon pudottamista, sillä keho menee eräänlaiseen säästötilaan aineenvaihdunnan hidastuessa.