Suuri urheilujuomatutkimus

Testing Labin toteuttama suuri urheilujuomatutkimus paljastaa:
Maku ratkaisee, kotimaisten tunnettuus heikko

Ensimmäistä kertaa Suomessa toteutettu suuri urheilujuomatutkimus kiteytyy kolmeen asiaan: juoman valinnan ratkaisee maku, juoman käyttötavassa on paljon oppimista, kotimaisten juomien tunnettuus on heikko.

Testing Lab Finland toteutti suuren urheilujuomatutkimuksen alkukesästä selvittääkseen suomalaisten urheilujuomakäyttäytymistä, syitä käyttämättömyyteen, urheilujuomien nykytilanne sekä tulevaisuuden urheilujuomatoiveita. Tutkimuksessa oli mukana 26 urheilujuomamerkkiä, joista puolet kotimaisia. Tutkimukseen vastasi 2510 liikkujaa huippu-urheilijoista terveysliikkujiin.

– Nykyisten urheilujuomien käytössä maku ratkaisee eniten. Paha maku on myös iso käyttämättömyyden syy.  Vesi on urheilujuomien pahin kilpailija. Moni liikkuja täyttää sporttipullonsa treenipaikalla ja puhdas vesijohtovesi korvaa urheilujuomat, Ari Puro-Aho Testing Labista summaa tuloksia.

Urheilujuomien makuvalikoimassa sitrushedelmät ja suklaa pitävät pintansa, mutta uutuuksiksi toivotaan omenaa, päärynää, limeä ja kahvia. Tuotteelta halutaan parempaa makua, jopa toimivuuden kustannuksella.

Juomien käytössä suomalaisilla on vielä oppimista.

– Suuri osa liikkujista ei käytä urheilujuomia, koska niistä ei koeta saavan hyötyä. Juomia osataan käyttää liikuntasuorituksen jälkeen, mutta ei ennen eikä suorituksen aikana.

Urheilujuomien markkina-asema määräytyy saatavuuden perusteella. Sitä ostetaan, mitä on saatavilla. Ensimmäisellä ostokerralla kaverin suositus on merkittävin ostoperuste. Tulevaisuudessa liikkujat haluavat ostaa urheilujuomat enenevissä määrin lähikaupasta sekä liikuntapaikalta, eli läheltä omaa asumisympäristöä. Ostokäyttäytymismuutos olisi pois netti- ja urheilukaupoilta sekä marketeista.

Kotimaisten urheilujuomavalmistajien kannalta tutkimus on Puro-Ahon mukaan jopa hälyttävä.

– Kotimaiset urheilujuomamerkit tunnetaan todella huonosti. Kotimaisten tuotemerkkien tunnettuus jäi alle viidentoista prosentin.
Yksi mahdollinen syy on Puro-Ahon mukaan se, että myös kotimaiset valmistajat ovat brändänneet tuotteensa englanninkielisinä.

Suuren urheilujuomatutkimuksen yhteistyökumppaneita olivat Fit4You, Forever Kuntoklubit, Hevoskuuri.fi, Intersport Hyvinkää, Intersport Ruoholahti, P&T kunto- ja hyvinvointisalit sekä Vuoden Liikuntatuote -kilpailu.

Lue koko tutkimus täältä.