Seitsemän tehokkainta massaliikettä

Massaliikkeet ovat liikkeitä, jotka rasittavat kehoa kokonaisvaltaisesti. Massaliikeet tunnistaa seuraavista seikoista : Massaliikkeet tehdään yleensä treenin alussa. Massaliikkeet tehdään yleensä tangolla. Massaliikkeissä käytetään isoja painoa. Massaliikkeissä toisomäärät ovat lyhyempiä  ja sarjat voivat voivat olla suurempia. Massaliikkeet kehittävät voimaa ja lihasmassaa apuliikkeitä paremmin.

Tässä olemme esitelleet kuusi tehokkainta massaliikettä:

  • Maastaveto, jota kutsutaan myös salipiireissä lyhenteellä mave. Maastaveto kehittää eniten alaselkää ja takareisiä, mutta siitä on myös erilaisia variaatioita ja näiden variaatioiden ansioista saadaan kehitettyä tiettyä lihasryhmää paremmin.

  • Penkkipunnerrus on suosituin yläkehon massaliike. Penkkipunnerrusta pidetään myös voima mittana ja pidetään myös kuningasliikkeenä. Penkkipunnerrus vaikuttaa seuraaviin lihasryhmiin: rintaan, olkapäihin ja ojentajiin riippuen oteleveydestä.

  • Jalkakyykky on hyvin brutaali ja tehokas massaliike, joka ottaa erityisen hyvin  jalkoihin ja keskikehoon. Jalkakyykky eroaa muista massaliikkeistä sillä tavalla, että kun tehdään pidempiä toistomääriä niin aerobinen kuntokin on oltava kunnossa.  Jalkakyykyssä  pitää opetella suoritustekniikka paremmin kuin muissa massaliikkeissä, koska monesti salilla näkee kun liikettä tehdään väärin ja painot nostetaan selällä.

  • penkkipunnerrus kapealla otteella on hyvin tehokas massaliike ojentajille. Tämä sopii myös erinomaisesti aloittelijoille, sillä liikkeen suoritustekniikkaa on helppo oppia ja kuormaa on helppo säätää.

  • Dippi on monipuolinen massaliike, jolla on useita variaatioita. Kapealla otteella rasitetaan eniten ojentajia ja taas leveällä otteella rintalihaksia. Dippi kuormittaa myös hyvin etuolkapäitä. Dipin vahvuus on se, että siinä pystytään käyttämään hyvin lisäpainoja ja liike on yksinkertaista suorittaa. Dippi vaatii hyvää voimatasoja, tämän takia liike ei sovi aloittelijoille. Aloittelijat voivat harjoitella dippiä dippi-laitteessa.

  • Kulmasoutu on selkää kohdistuva massaliike. Se tehdään yleensä tangolla, mutta voidaan myös tehdä käsipainoilla. Kulmasoutu rasittaa parhaiten leveitä selkälihaksia(latsit). Kulmasoutu on liike, jossa myös pitää kiinnittää erityistä huomiota suoritustekniikkaan eli valitaan painot fiksusti eikä nosteta alaselällä.

  • Niskan takaa punnerrus on hyvä massaliike olkapäille ja liike tehdään tangolla.Niskan takaa punnerrus ottaa erittäin hyvin kaikkialle olkapäihin. Liikkeen suoritustekniikka on yksinkertainen ja helppo suorittaa.