Pudotussarja

Pudotussarja on erittäin tehokas menetelmä, jolla saadaan lisättyä treenin intensiteettiä. Pudotussarjan menetelmä menee niin, että toistetaan liikettä mahdollisimman paljon, jonka jälkeen painoja vähennetään ja toistoja tehdään taas mahdollisimman paljon. Pakottamalla lihasta jatkamaan toistoja yhä kevyemmillä ja kevyemmillä painoilla, kiihdytetään kasvuhormonin tuotantoa, joka on lihasmassan, rasvanpolton ja voiman erittäin tärkeä tekijä. Toistetaan tämä 2-4 kertaa.

Tässä hyvä esimerkki kun tehdään pudossarjoja jalkaprässissä:

1. Ensin tehdään 12-15 toistoa.

2. Tämän jälkeen vähennetään painoja noi 20-30 % kevyempään ja tehdään niin monta toistoa kun vaan mahdollista. Tämän jälkeen taas vähennetään painoja ja tehdään taas mahdollisimman suuri määrä toistoja.

3. Kun tehdään pudotussarjoja massaliikkeissä, kuten jalkaprässissä, mukana on hyvä olla treenikaveri, joka vähentää painoja ja auttaa tarvittaessa sinua tekemään viimeisetkin toistot.

4. Älä kuitenkaan tee pudotussarjoja jokaisessa treenissä, sillä lihasten voimataso saattaa laskea.
Pudossarjassa liikkeiden välissä ei pidetä taukoa ollenkaan. Pudotussarjan ideana on siis väsyttää lihas loppuun asti, jolloin saadaan treenistä kaikki teho irti. Tämän loistavan menetelmän avulla ylitetään lihasten uupumus.