Pitkänmiehen penkkiongelmat osa1

Penkkipunnerrus on yksi suosituimmista yläkehon liikkeistä. Penkkipunerruksella myös useasti mitataan voimakkuutta. Tämän takia penkkipunnerrus on erittäin suosittu liike nuorten miesten keskuudessa. Monesti aloittavat tähdet haluavat nostaa penkiltä paljon rautaa. Alkuinnostus yleensä taantuu, kun kehitystä ei tapahdu tarpeeksi nopeasti.

Penkkipunnerrusta kannattaa harjoitella alusta asti oikein.Kiinnitä huomioon oikeaan suoritustekniikkaan. Ruokavalioon on hyvä lisätä proteiinilähteitä jotta, keho saa rakennusaineet. Monesti kun perusasiat ovat kunnossa kehityksen hidastuminen johtuu väärästä treenitavasta esimerkiksi treenataan aina vaan pelkkää penkkiä.On hyvä muistaa, että penkkipunnerrus on melko kokonaisvaltainen liike eli tämä tarkoittaa sitä,että jos jokin lihas on heikko niin tämä estää kehitystä.

Aloittavien nuorten pitkien miesten yleisimmät ongelmat penkissä ovat seuraavat: heikot ojentajat  ja olkapäät ovat jäljessä. Tätä ei itse välttämättä aina huomaa. Hyviä penkkipunerruksen apuliikkeitä ojentajille ovat seuraavia: penkkipunnerrus kapealla otteella tämä liike sopii vasta-alkajille hyvin, sillä tässä liikkeessä on helppo löytää itselleen sopivat painot ja liikesuoritus on helppo tehdä. Ranskalainen punnerrus on myös  erinomainen massaliike ojentajille, jota myös suositellaan aloittaville aluksi ohjauksen kanssa. Ranskalainen punnerrus on melko vaativa liike, siinä liikeradan puhtauteen pitää keskittyä.Aluksi ranskalaisessa punnerruksessa on hyvä tehdä pienillä painoilla, jotta oikea suoritustekniikka löydetään.

Dippi on ojentajien kuningasliike. Dipin ongelma on vaan se, että se vaatii vahvat ojentajat ja olkapäät, jotta sen pystyy tekemään. Tämän takia nuoret pitkät miehet eivät juuri pysty tekemään dippiä normaalissa laitteessa.Monista kuntosaleista löytyy myös dippilaitteita joihin voi laittaa painoa ja tällöin dippaukset kevenevät ja samalla voidaan keskittyä liikerataan.