Lihakset kasvaa levossa

Tässä aiheessa käydään läpi yksi lihasten kasvun tärkeimmistä edellytyksistä. Lihasket kasvavat levossa ja hyvin monesti tämä seikka unohdetaan täysin. Vaikka kuinka kovaa treenattaisiin salilla, jos lepoa ei ole tarpeeksi kasvuakaan ei tapahdu eli pelkkä kova treeni ei lihaksia kasvata. Siihen tarvitaan oikeanlaista ravintoa ja riittävää lepoa, sillä lihaskasvuun vaikuttavaa kasvuhormoonia vapautuu vain levossa. Omaan treeniohjelmaan on hyvä lisätä 1-3 lepopäivää riippuen treeniohjelmasta.Lepopäivinä kannattaa syödä hyvin ja nukkua riittävästi. Erityistä huomiota kannattaa kiinniittää siihen, että ei treenata samaa lihasta rasittavaa treeniä peräkkäisinä päivinä esimerkiksi jos treenataan vaikka maanantaina selkää niin tiistaina ei kannata treenata hauiksia, koska kun treenataan selkää hauikset myös rasittuvat. Aktiivisen kuntosaliharjoittelijan olisi hyvä saada 8-10 tunnin yöunet. Näin voidaan maksimoida lihasten kasvu.

Treenattaessa lihaksiin tulee mikroskooppisen pieniä repeämiä ja levon aikana lihas korjaa itseään ja tulee entistä vahvemmaksi,suuremmaksi ja on taas valmiina kovempiin treeneihin. Mitä enemmän lihasta on rääkätty sitä enenemmän se tarvitsee lepoa. Oikeanlaisen ravinnon nauttiminen auttaa myös palautumisprosessissa.