Lämmittely

Lämmittely on erittäin tärkeä osa kuntosaliharjoittelua. Tämä kuitenkin unohdetaan melko usein. Lihasten huolellinen lämmittely ennen kovaa treeniä parantaa lihasten suorituskykyä ja tehostaa verenkiertoa. Mitä kovempi treeni, sitä enemmän lämmittelyä tarvitaan. Lämmittelemällä voidaan ehkäistä myös lihas- ja jännevaurioita tehokkaasti. Ennen harjoittelua on hyvä lämmitellä lihakset noin 5-10 minuutin aerobisella esimerkiksi kuntopyörällä, juoksumatolla tai soutulaitteella. Myös mieltä olisi hyvä valmistaa tulevaan kovaan treeniin ja miettiä millaisen treenin haluaa tehdä. Hyvän lämmittelytuloksen saat niin, että teet esimerkiksi 5-10 minuutin kävelyn juoksumatolla, jotta tunnet, että kehosi on lämmin. Tämän jälkeen teet 5 minuuttia päätreeniisi valmistavaa kohdennettua lämmittelyä.

Tässä hyvä esimerkki kohdennetusta lämmittelystä jalkapäivänä:

1. 5-10 minuutin aerobisen jälkeen tee 3 lämmittelysarjaa reisiojennus laitteessa kevyillä painoilla.

2.Tee suuria toistomääriä. Noin 15-30 toistoa.

3. Hyvän lämmittelyn jälkeen on hyvä vielä venytellä lihaksia

 

Käyhän katsomassa sivuiltamme vielä kaikki tieto venyttelystä