Kymmenen tehokkainta vinkkiä laihduttamiseen

Uusi vuosi tuo tullessaan uudenvuodenlupaukset. Monelle uudenvuodenlupaukset liittyy parempaan kuntoon ja laihduttamiseen. Kunto ja laihduttaminen menevät yleensä käsi kädessä. Esimerkiksi monet pitävät vyötärön ympärysmittaa myös aerobisen kunnon mittana. Väite pitää täysin paikkaansa.

Laihduttaminen on yksinkertaista. Käytät enemmän energiaa mitä otat vastaan. Vaikka se yksinkertaiselta se kuulostaakin niin sitä ei ole. Jos painoa pudottaa useita kiloja, tällöin puhutaan isosta elämäntapa remontista. Seuraavia asioita joudutaan huomioimaan:

Ruokavalio ja liikunta sekä elämäntavat. Elämäntavoilla tarkoitetaan muun muassa alkoholin nauttimista, tupakointi ja unirytmi. Useasti unohdetaan unirytmin tärkeys.

Tähän olemme laittaneet pikavinkit laihduttamiseen:

1. Tehdään ensimmäisenä realistinen suunnitelma ja tavoitteet.

2. Ruokavalio kuntoon ja ruokapäiväkirja.

3. Liikunnan lisääminen, oikean liikuntalajien löytäminen.

4. Laihduttamiseen sopii erinomaisesti myös kuntosaliharjoittelu. kuntosaliharjoittelu vaikuttaa laihduttamiseen kahdella eri tavalla. Se pudottaa painoa sekä lisää lihasmassaa. kun lihasmassa kasva niin keho tarvitsee enemmän energia mikä vaikuttaa positiivisesti laihdutukseen.

5. Suurin virhe mitä laihdutuksessa tehdään on se kun syödään liian vähän tai ei ollenkaan. Tällöin keho menee säästötilaan ja silloin se käyttää vähemmän energiaa.

6. Laihdutuksessa ruokavalio on erittäin tärkeätä. Yleisesti remontissa aterioiden määrää lisätään ja tällä on tarkoituksena se, että keho käyttää enemmän energiaa eikä varastoi.

7. Tehokkaassa laihdutuksessa on myös hyvä käyttää laihdutustuotteita. Laihdutustuotteilla on kaksi etua. toinen on vähäkaloriset ja kuitua sisältävät tuotteet.aktivoivat tuotteet, jotka lisäävät aineenvaihduntaa ja täten myös rasvanpolttoa. Tällaisia tuotteita ovat esimerkiksi kofeiini.

8. Vedenjuonnin lisääminen on myös erittäin tärkeätä. Se auttaa erityisesti aineenvaihduntaa. Vettä nauttiessa on hyvä huomioida myös se, että sitä nautitaan tasaisesti päivän aikana.

9. Proteiinin lisääminen ruokavalioon on myös hyvä etu laihdutuksessa. Proteiinia  voidaan lisätä ruokavalioon tai lisätä sitä lisäravinteiden kautta.

10. Aseta itsellesi pieniä ja realistisia tavoitteita esimerkiksi 1 kilo viikossa, tai 3-4 kiloa kuukaudessa. Motivoi itseäsi!

Vaikka laihduttamiseen liittyy monia seikkoja, niin kaikista tärkein on ryhtyä aloittamaan eikä keksi tekosyitä!