Kaikki tieto jalkojen treenaamisesta!

Jalkalihakset ovat ihmisen suurin lihasryhmä. Tämä antaa harjoittelulle suuret haasteet ja mahdollisuudet. Useasti jalkalihakset jätetään treenaamatta ja siihen löytyy useita syitä. Kuten esimerkiksi nuoret miehet keskittyvät täysin yläkropan treenaamiseen, eivätkä huomioi jalkoja ollenkaan. Naisilla ongelmat ovat päinvastaiset. Jalat treenataan, mutta niissä käytetään lihasryhmää nähden liian pieniä painoja.

 

Tässä pikavinkit jalkojen treenaamiseen

Yleisesi jalat treenataan kerran viikossa tai kahdessa osassa. Kahdessa osassa siten, että treenataan esim maanantaina etureidet ja torstaina takareidet. Näin saatan kaikki teho irti. Normaalisti kuntoilijat treenaavat jalat yhdessä treenissä. Jalat ovat kehon isoin lihasryhmä ja tämän takia palautuminen kestää pitempään.

Parhaat jalkaliikkeet

Jalkakykky

Jalkakyykky on jalkaliikkeiden kuningasliike ja samalla yksi vaativimmista kuntosaliliikkeistä. Vaativuutta lisäävät seuraavat haasteet. Jalkakyykyn tekniikka pitää hiota ensin kuntoon. Jalkakyykyssä käytetään isompia painoja ja toistomäärien noustessa treenaajalta vaaditaan hyvää aerobista kuntoa. Jalkakyykky on myös erittäin kokonaisvaltainen liike.

Jalkaprässi

Jalkaprässi on myös erittäin tehokas etureisiliike, mutta ottaa myös hyvin takareisiin ja pakaroihin. Jalkaprässi on kuntosaliharjoittelijan suosituin jalkaliike. Sen etuina verrattuna jalkakyykkyyn ovat seuraavat: helppo oppia ja suorittaa ja sen voi tehdä myös ilman avustajaa.