10 Vinkkiä elämäntapamuutoksen tueksi

1. Pysy realistisena. Tunnet itse parhaiten omat rajasi ja sen, minkälaisia tuloksia juuri Sinun on realistista saavuttaa tietyssä ajassa. Vaikka kuinka haluaisit laihtua vuodessa 50 kiloa, mutta tiedät kykeneväsi pudottamaan sen sijaan 15 kiloa, pitäydy siinä minkä tiedät.

2. Voit asettaa pienempiä välitavoitteita matkasi varrelle ja loppupäähän yhden isomman päätavoitteen, jonka suuntaan välitavoitteet Sinua kuljettavat. Muista palkita itsesi aina, kun olet saavuttanut asettamasi tavoitteen.

3. Tee itsellesi konkreettinen aikataulu, johon varaat selkeän ajan liikuntaharjoittelulle, oli se minkälaista liikuntaa tahansa. Kohtele tälle varattua aikaa niin kuin kohtelet kaikkia tärkeitä menojasi ja tapaamisiasi, sillä tämä aika on varattu Sinulle itsellesi ja oman hyvinvointisi vaalimiseen.

4. Muista, että liikunnan ei ole tarkoitus tuntua ikävältä. Mausta esimerkiksi lenkkeilyä sellaisilla asioilla, joista pidät: musiikki, valokuvaus, lintujen bongaus, uusien paikkojen etsiminen ja tutkiminen… Vain mielikuvitus on rajana. Kuntosalilla voit niin ikään kuunnella lempimusiikkiasi tai vaikkapa äänikirjaa.

5. Etsi itsellesi sopiva laji. Jos haluat keskittyä liikkumisen sijasta vaikkapa hauskanpitoon tai sosiaalisiin suhteisiisi, valitse laji, jota voit harrastaa ystävän kanssa. Kun keskityt esimerkiksi leikkimieliseen kilpailuun, pallon perässä juoksemiseen tai pallon lyömiseen, unohdat pian harrastavasi liikuntaa.

6. Älä ole itsellesi liian ankara. Voit hyvällä omalla tunnolla pitää yhden herkuttelupäivän viikossa. Älä myöskään jää murehtimaan yhtä väliin jäänyttä treenipäivää, vaan jatka normaalisti suunnittelemallasi polulla. Liika miettiminen ja huolehtiminen yleensä pilaavat hyvän fiiliksen.

7. Jos haluat liikkua yksin, voit tehdä sen. Älä ota paineita siitä, että sinun tarvitsisi mennä kuntosalille luomaan sosiaalisia suhteita tai suostua aina tuttavan lenkkeilykutsuun. Jos haluat tehdä liikuntahetkistä omia, yksityisiä hetkiäsi, tee niin.

8. Jos rahatilanteesi estää Sinua hankkiutumasta kuntosalille tai muun maksullisen liikuntaharrastuksen pariin, ota selvää lajeista, joita voit toteuttaa ilmaiseksi kotona tai ulkona. Nykypäivänä on tarjolla laaja skaala harjoitteita ja ohjelmia, jotka voit suorittaa oman kotisi olohuoneessa tai lähimmällä lenkkipolulla.

9. Pidä huolta riittävästä unen saannista. Asiantuntijat eivät vitsaile sanoessaan, että nukkuminen on kuin laittaisi rahaa säästöön. Uni ja hyvä terveydentila ovat Sinun henkistä pääomaasi, jonka avulla jaksat pysyä liikkeellä.

10. Pidä ruokavaliosi Sinulle sopivana. Yleensä ihminen voi syödä mitä vain, kunhan perusasiat ovat kunnossa ja määrät pysyvät tasapainoisina. Etsi omat ruokasuosikkisi terveiden ruokalajien joukosta, ja muista, ettei parsakaalia ole pakko syödä jos siitä ei pidä. Muista myös se, että laihdutuskuurit eivät toimi pitkällä tähtäimellä. Kun palaat takaisin normaaliin ruokavalioosi, paino nousee takaisin.